d60 Lotte Tue Munk
+45 3211 6660 | lta@d60.dk
IT support Lars Kock Larsen
+45 2713 9792 | lkl@d60.dk
Rådgivning og procesanalyse Robert Svarer Olivarius
+45 4058 0002 | rso@d60.dk

eBay

eBay Classified Group køber i 2008 blandt andet DBA (Den Blå Avis) og BilBasen. Dermed blev mange systemer og forretningsområder lagt sammen.Udfordringen i organisationen var at finde den røde tråd.

d60 har udviklet en løsning til danske eBay, der betyder, at eBay i dag har et samlet billede af deres forretning i Danmark. Den konsoliderede viden danner grundlag for alle de beslutninger, der tages på den korte og lange bane og bruges til at videreudvikle forretningen.

Konkurrencepræget marked

DBA og Bilbasen agerer på et yderst konkurrencepræget marked, der hele tiden er under forandring. Internettet er i dag de to virksomheders primære medieplatform. Forudsætningen for at kunne agere korrekt og hurtigt i sådan et marked er, at virksomheden har adgang til aktuel, retvisende og unik viden.

Udfordringen

Udfordringen i organisationen var at finde den røde tråd. Med denne viden ville man få mulighed for at vurdere den samlede performance. Derudover ville eBay gerne kunne bruge denne viden til at spotte tendenser i markedet og videreudvikle forretningen.

Carsten Ostenfeldt Jensen initierede projektet i foråret 2009, og formålet var at skabe en konsolideret, stabil og skalerbar BI-platform. Projektet blev gennemført med d60 som implementerings- og rådgivningspartner.

Løsningen

d60 har udviklet en samlet BI løsning til alle forretningsområder samt et handelssystem, der benyttes af den samlede salgsorganisation i Danmark. Data kommer ind fra ordresystemer, ERP, CRM samt fra de forskellige websites. Data samles i ét fælles Data Warehouse. Den konsoliderede viden danner grundlag for alle de beslutninger, der tages på den korte og lange bane i danske eBay.

Løsningerne har betydet automatiserede og effektive interne processer. Derudover har salgsorganisationen fået et fælles billede af deres kundemasse. På baggrund af denne viden kan de bedre målrette markedsføring og kommunikation.

I online branchen handler det om at være firstmover. eBay bruger derfor også deres data analytisk. Det betyder, at de kan se trends og mønstre i deres data og dermed udnytte morgendagens muligheder.

Samtidig kan eBay, selvom forretningen er sammensat af forskellige websites og bagvedliggende løsninger, i dag sammenligne omsætning og trafik på tværs af de store forretningsområder. Dette giver dem et udgangspunkt for at analysere, hvor de kan optimere deres forretning med løsninger, der går på tværs.

”Vi er i dag kommet i mål og har indfriet forretningens ønsker og krav. Ydermere har der - som det ofte gør, når man beskæftiger sig med BI - vist sig en række muligheder, da vi kom i gang med projektet. Blandt andet er vi nu i stand til at koble Web og CRM sammen med den finansielle performance. Dette har vist sig at være et yderst værdifuldt værktøj til optimering af vores salgsindsats, samt til produkt- og website udvikling,” siger Head of Informations Systems, Carsten Ostenfeldt Jensen.

Næste skridt

Næste skridt i samarbejdet med d60 er et øget fokus på at personalisere produkter samt kundernes brugeroplevelse. På baggrund af det nu solide datagrundlag vedrørende antal annoncer, antal sidevisninger – og opsamling af dette på brugerniveau, kan eBay nu begynde at bruge disse data til at målrette produkter. DBA har desuden implementeret et andet d60 produkt, raptor smart advisor, som netop muliggør en øget personalisering og konverteringsrate på websites.

Værdien

”Samarbejdet med d60 betyder, at danske eBay i dag er blandt de fremmeste inden for BI. Vi anvender i dag de nyeste teknologier inden for Data Mining, adfærdsanalyser og forecasting. Og har med disse løsninger formået at ligge helt i front inden for vores forskellige forretningsområder,” siger Head of Informations Systems, Carsten Ostenfeldt Jensen.

Samarbejdet med d60 betyder, at danske eBay i dag er blandt de fremmeste inden for BI. Vi anvender i dag de nyeste teknologier inden for Data Mining, adfærdsanalyser og forecasting. Og har med disse løsninger formået at ligge helt i front inden for vores forskellige forretningsområder.

Carsten Ostenfeldt Jensen Head of Informations Systems, eBay Classifieds Group

Viden