d60 Lotte Tue Munk
+45 3211 6660 | lta@d60.dk
IT support Lars Kock Larsen
+45 3168 1266 | ithelpdesk@d60.dk
Rådgivning og procesanalyse Robert Svarer Olivarius
+45 4058 0002 | rso@d60.dk

Fra strategi til virkelighed

Ethvert spørgsmål om udvikling bør tage udgangspunkt i virksomhedens strategi, og de konkurrenceparametre, som kan understøttes af it. Kræves realtidsopdateret data? Er forskellige afdelinger afhængige af hurtig udveksling af data? Søges informationer i mange kildesystemer, og kan de vises i samme billede i stedet?

It-strategi og udvikling skal drives af forretningsbehov, så hvad har din forretning behov for? 
Strategiske mål

Hvad er virksomhedens strategiske mål? Er det for eksempel:

  • Vækst (mere salg, nye produkter, opkøb eller udvidelse)
  • Øget effektivitet (nedbringelse af transaktionsomkostninger, bedre udnyttelse af ressourcer)
  • Bedre kundeservice (individuel service, skræddersyede services, informationsportaler)
Definer målsætninger

Hvad er jeres vigtigste konkurrenceparametre?

  • Hvor står I stærkest?
  • Hvor står konkurrenterne stærkere?
  • Hvad efterspørger kunderne?

Egenskaber

Hvilke egenskaber er vigtigst for forretningen?

  • Har I behov for at kunne op- og nedskalere på kapaciteten hurtigt?
  • Har I behov for fleksible systemer, som hurtigt kan ændres/tilpasses nye forhold?
  • Har I behov for mobile platforme?
  • Har I behov for realtidsrapportering?
  • Savner I større videndeling?

Systemunderstøttelse

Hvilke krav er der til systemerne?

  • Kræves større understøttelse af medarbejderne i deres hverdag?
  • Har I behov for hurtigere datadeling mellem afdelinger?
Identificer indsatsområder

Når kravene fra forretningen er identificeret, kan man se på, hvilke indsatsområder der derfor er vigtigst at tage fat på. Hvilke problemer skal it kunne løse? 

Generelle problemstillinger er ofte fx at:

  • Arbejdsprocesser er låst til ERP
  • Systemerne er ufleksible
  • Information er gemt i mange kildesystemer
  • Viden bliver ikke delt

 

Konkrete processer kan give problemer, for eksempel: 

  • Er kontrakthåndteringen god nok?
  • Har I nogle manuelle processer, som indebærer særlige risici?
  • Hvor ville automatiserede processer give størst værdi?

Det kan betale sig at gruppere prioriterede områder, så de kan håndteres samtidig. Det kan for eksempel være:

  • Konsolidér kundedatabaser
  • Eliminér manuelle opgaver i faktureringsprocessen, kontrakthåndteringen mv.
  • Afdelinger, som bør prioriteres højere end andre?
  • Kundeportal - bedre service overfor kunder
  • Flyt kritiske data ud af Excel
  • Giv vores sælgere bedre redskaber

 

 

 

 

 

 

Den rette løsning

d60’s forretningskonsulenter og it-eksperter har i tæt samarbejde med DLG's forretning analyseret behov og muligheder i forhold til de eksisterende systemer og forretningsprocesser. d60’s domænekendskab inden for råvarehandel har betydet, at de kom med en forhåndsviden om muligheder, erfaring med implementering og indsigt i de problemstillinger, der især kan have betydning i vores branche.

Brian Erhardsen Administrationschef, DLG

Viden