d60 Lotte Tue Munk
+45 3211 6660 | lta@d60.dk
IT support Lars Kock Larsen
+45 3168 1266 | ithelpdesk@d60.dk
Rådgivning og procesanalyse Robert Svarer Olivarius
+45 4058 0002 | rso@d60.dk

Tema om it-strategi

28. april 2015

Hvordan kommer du fra virksomhedens overordnede strategi til en it-strategi, som er drevet af forretningens mål og understøtter virksomheden bedst muligt? 

En it-strategi skal i tæt samspil med virksomhedens strategi sætte dagsordenen for fremtidige investeringer i it. Det vil sige, at den skal indeholde konkrete tiltag, som skaber konkurrencefordele gennem ydelser, produkter eller procesoptimeringer, som ligger i tråd med den overordnede strategi.  

Det er derfor vigtigt at have en klar strategi for, hvordan it kan bidrage til at realisere virksomhedens overordnede strategi.

Det er præcis det, dette tema handler om. Vi ser på udarbejdelse af en it-strategi og en række af de muligheder, man bør undersøge og overveje for at sikre, at strategien bedst muligt understøtter nutidige og fremtidige behov.

It-strategi

Når vi rådgiver virksomheder omkring it-strategi, er der grundlæggende fem skridt, vi gennemgår for at sikre, at der er en lige linje mellem virksomhedens overordnede strategi og de investeringer, der foretages i it-løsninger. Dem starter vi med at gennemgå.

 

Kortlægning og udvikling af fundamentet

En it-strategi skal kortlægge det eksisterende, beskrive målet og prioritere vejen. Vi ser på, hvordan man får kortlagt sin data og sine processer, så man har det rette udgangspunkt for at tilpasse systemerne.

 

Hernæst ser vi på, hvilke løsninger virksomheden har muligheder for at få i fremtiden, både inden for BI og software og hybridløsninger.

 

Værdiskabende aktiviteter

It-udvikling handler grundlæggende om at ændre adfærd i virksomheden ved at automatisere trivielle handlinger og få mere fokus på værdiskabende aktiviteter. Vi ser på, hvordan man gennem it kan ændre vilkårene for medarbejdere og skabe mere værdi for kunderne.     

 

Hent det samlede tema i en folder her:

IT Strategi Forside

 

5 Skridt fra strategi til virkelighed
Data som fundament for forretningsudvikling

Strategi Lille

Det er ikke altid nemt at komme fra strategiske målsætninger til konkrete handlinger. Det ser vi ofte i de virksomheder, vi er ude og snakke med, og det er med god grund. Læs mere.

Dashboards Lille

I virksomhedens data ligger muligheden for at skabe store konkurrencefordele. En naturlig del af en it-strategi er derfor at skabe en oversigt over virksomhedens data, hvordan disse udnyttes i dag, og hvor der kunne ligge muligheder for at skabe merværdi i fremtiden – enten for medarbejdere, ledelse eller kunder. Læs mere.

Business Intelligence på tre måder
Tre overvejelser om standard eller skræddersyet

Grafer Lille

Business Intelligence (BI) er langt mere end rapportering over nøgletal i en statusrapport. Med de teknologier, vi har til rådighed i dag, er BI en af de vigtigste funktioner i en virksomhed. Læs mere.

Teknologi Lille

I d60 laver vi skræddersyede it-løsninger. Skræddersyet betyder ikke nødvendigvis specialbygget fra bunden, men vil tværtimod sige, at det er tilpasset virksomheden og herunder også virksomhedens nuværende it-setup. Hermed bliver det vigtigste spørgsmål i vores hverdag, hvornår vores kunder bør bruge standard, og hvornår vi skal udvikle skræddersyede løsninger. Læs mere.

Barrierer for videndeling
Optimeret videndeling

Visualisering Lille

Når det kommer til forretningsudvikling handler videndeling ikke om at mødes og fortælle om dagens hændelser. Det handler om, at viden er tilgængelig når og hvor, man skal bruge den, og at alle relevante medarbejdere har adgang til at se den. Men det handler bestemt også om at sørge for, at den kan gøres tilgængelig. Læs mere.

Dashboard Lille

Hvert stykke data er et stykke viden, som enten skal bruges eller beriges på vejen gennem virksomhedens værdikæde. At optimere videndelingen i virksomheden handler derfor om at identificere, hvem der skal bruge det rette data hvor, hvornår og i hvilken form. Læs mere.

360 graders kundeservice
Meget mere kundeservice

Kunderservice Lille

Et problem, vi ofte ser i virksomheder, er, at kundedata er spredt udover flere forskellige systemer, hvilket gør det svært at få et nøjagtigt billede af en kundes historik og engagement. Det går udover både kundeservice og forretningsudviklingen. Læs mere.

Mere Kundeservice Lille

En ambition, vi ofte hører fra virksomheder, er, at de vil være de bedste til kundeservice. Det er straks langt færre, som kan beskrive, hvordan de vil opnå dette mål. Der er mange forskellige måder at øge værdien af sin service og sine produkter. Her ser vi på et par af dem. Læs mere.